برای تقویت معدلتان بیشتر بخوابید

زمان مطالعه: 2 دقیقه

خیلی وقت است که مشخص‌شده دانشجوها خواب کافی ندارند و اغلب از چشمان پف‌آلود به ‌عنوان یکی از پیامدهای اجتناب ‌ناپذیر بزرگ شدن یاد شده است.  در پژوهشی که به تازگی بر روی کمبود خواب و تاثیرات منفی آن بر موفقیت و سلامت دانشجوبان انجام شده؛ راه حل هایی را برای این چالش ارئه داده اند.

سایت ساز

فروشگاه اینترنتی و وب سایت خود را به سرعت با سایت ساز سی می پلاس بسازید

این پژوهش با به‌کارگیری از یک مجموعه داده بزرگ متعلق به بیش از ۵۵۰۰۰ دانشجو نشان داده که به ازای هر روز که دانشجو بدخوابی تجربه کرده باشد، ۱۰% بیشتر از سایرین احتمال پاس نکردن دروس خود را دارد و معدلش نزدیک به ۰٫۰۲ کاهش می یابد. این امر برای دانشجوهای تازه ‌وارد می‌تواند فاجعه‌آمیز باشد؛ دانش‌آموزانی که در سال نخست تحصیل خود یک واحد درسی را جا می‌اندازند ، ۱۶ درصد کمتر احتمال دارد که در بازه استاندارد فارغ‌التحصیل شوند.

همچنین، این پژوهش نشان داد که بدخوابی نسبت به افسردگی و اضطراب تأثیر بیشتری بر معدل دارد. به عنوان مثال، اگر دچار ناتوانی‌های یادگیری هم باشید با ‌احتمال بیشتری می توانید، همه واحدهایتان را پاس کنید. بدخوابی تأثیر منفی بیشتری نسبت به  مشکلات اعتیاد بر دانشجویان سال اول دارد.

تأثیر تجمعی بدخوابی

هم دانشجویان و هم مدرسان متوجه می‌شوند که بدخوابی بر عملکرد تحصیلی تأثیر می‌گذارد، ولی به‌احتمال‌زیاد اهمیت بدخوابی را دست‌کم می‌گیرند. کمبود خواب اثرات گسترده‌ای دارد. دستگاه ایمنی بدن را تضعیف می‌کند، بیماری‌های روانی را تشدید می‌کند، احتمال رخداد تصادفات را افزایش می‌دهد و روی‌ هم‌رفته رفتارهای خطرناک را تشویق می‌کند. پژوهشگران دریافته‌اند که تأثیر کم‌خوابی، همانند نوشیدن مشروبات الکلی است. افزون بر این، داشتن خوابی مناسب بخشی ضروری و غیرقابل‌اجتناب از فرایند رمزگذاری خاطرات و یادگیری است که به‌وضوح بر موفقیت تحصیلی تأثیر می‌گذارد.

شکل بالا رابطه میان روزهای بدخوابی و احتمال کسب معدل‌های C، D یا F را نشان می‌دهد.

برای مقابله با این معضل چه  باید کرد؟

بیشتر دانشگاه‌ها بار یادگیری مسائل مرتبط با خواب (و زندگی!) را به خود دانشجو وا می‌گذارند. بر اساس این پژوهش، تنها ۲۷ درصد از دانش آموزان گزارش دادند که از دانشگاه شان در مورد تأثیر خواب بر سلامتیشان اطلاعاتی دریافت کرده‌اند. آموزش مسائل مربوط به خواب پس از دخانیات، تغذیه، کاهش استرس، سرماخوردگی و آنفولانزا و بسیاری از موارد دیگر قرار دارد. درحالی‌که آموزش صحیح این مسائل به دانشجویان مهم است، توسعه و رعایت مسائل مربوط به خواب مناسب می‌تواند تأثیر بیشتری بر عملکرد دانش آموزان داشته باشد.

دیده ‌شده که دبیرستان‌ها و دانشگاه‌هایی که زمان شروع ساعات درسی خود را به تأخیر می‌اندازند، شاهد بهبود حضور و عملکرد دانشگاهی دانشجویان خواهند بود. راه ‌حل ما برای دانشجویانی عزیز این است که:

  • اولاً: هر روز سر یک ساعت مشخص به رخت خواب بروید و بیدار شوید.
  • دوما: شب امتحان یا تحویل پروژه دیر نخوابید چون برای به یادآوری آموخته‌ها و عملکرد بالا نیاز به خواب‌دارید.
  • قبل از خواب از وسایل الکترونیکی (مثل گوشی و لپ‌تاپ) استفاده نکنید چون این دستگاه‌ها باعث تولید هورمون ملاتونین می‌شوند که مانع به خواب رفتن است.

 

عباس دهناد

بیشتر بخوانید

فرضیه فرضی حالت سوم ماده یا “توجه و نگاه” خودمانی؛ نه جدی جدی …نه شوخی شوخی… شاید، شاید واقعی! معروف است که بچه‌های تازه متولد شده تا چند روز یا چند هفته چیزی نمی‌بینند. من دیرباورم؛ یقینا ...
تعبیر خواب با توجه به ساعت، روز و ماه خواب دیدن خواب یکی از عجایب زندگی روزمره ما هست که شاید کمتر به اون فکر می‌کنیم! گاهی اوقات خواب‌هایی که می‌بینیم می‌تونه تعبیرهای واقعی داشته باشه و ما رو از ا...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *