خودشناسی، فناوری و اختیار انتخاب در دنیای رسانه‌های جمعی

زمان مطالعه: 2 دقیقه

در دوران نوجوانی من شیفته مطالعه کتاب‌های عرفانی بودم و این‌طور که به یاد دارم پیام مشترکی که در بیشتر آن‌ها وجود داشت مبنی بر خودشناسی بود. امروز قصد دارم این مبحث رو از لنز دیگری نگاه کنم و مسئله جالبی که این روزها دنیای فناوری رو با چالش اخلاقی بزرگی روبرو کرده مطرح کنم.

سایت ساز

فروشگاه اینترنتی و وب سایت خود را به سرعت با سایت ساز سی می پلاس بسازید

اگر پیگیر اخبار فناوری بوده باشید به‌احتمال‌زیاد خبر رسوایی فیس‌بوک و کمبریج انالیتیکا در مورد سو استفاده از داده‌های کاربران و هدف قرار دادن افراد مستعد به تغییر رأی و نمایش تبلیغات خاص به آن‌ها جهت تغییر رأی در انتخابات را خوانده باشید.

واقعیت این است که انتخاب‌های ما تحت تأثیر عوامل زیادی قرار دارند و دیدن یک خبر خاص در زمانی که ذهن ما آماده دریافت آن پیام باشد و امکان تحلیل منطقی خبر به دلایلی مثل خستگی یا حواس‌پرتی نداشته باشیم وجود دارد و تاکنون شاید شما قربانی تکنیک‌های تبلیغاتی بوده‌اید که توسط تیم‌های روانشناس شرکت‌های تبلیغاتی برای فروش یک محصول یا ایده به شما طراحی‌شده‌اند.

علم روان‌شناسی  طی چند دهه گذشته به کشف و توضیح رفتارهای بشر  پرداخته و در این زمینه معماهای زیادی حل‌شده‌اند و اگر از یک روانشناس و رفتارشناس بخواهد به‌راحتی می‌تواند با استفاده از تکنیک‌های ساده‌ای رفتار اشخاص را تغییر دهد.

ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که متخصصانی دران حضور دارند که شما را از خودتان بهتر می‌شناسند و اگر داده‌های رفتاری شما در دسترس آن‌ها باشد عملاً اکثر رفتارهای شما قابل پیش‌بینی بوده و با استفاده از تله‌ها و پیام‌های ناخودآگاه در تبلیغات امکان تغییر نظر شما را دارند.

الگوریتم‌هایی که شما را از خودتان و مادرتان که شاهد بزرگ شدنتان بوده بهتر می‌شناسند و میزان انسان‌دوستی‌شان به جیب دارندگان الگوریتم و هوش مصنوعی بستگی دارد چالش اخلاقی بزرگی ایجاد کرده‌اند  و به نظر من اگر دولت‌ها قوانین سفت و سختی برای نظارت بر آن‌ها ایجاد نکنند به‌راحتی می‌توانند ایده یک جامعه را با بازی بگیرند.

وجود چنین الگوریتم‌هایی سؤالات زیادی در مورد آزادی و اختیار آدم‌ها در انتخاب ایجاد کرده‌اند. آیا آخرین انتخاب سیاسی یا خریدی که انجام داده‌اید نتیجه افکار خودتان بوده یا مثل یک عروسک خیمه‌شب‌بازی فقط خواسته‌های کسانی رو اجرا کرده‌اید که داده‌های رفتاری آنلاین شما را در دسترس دارند؟ در دنیای آینده تا چه حد بازیچه صاحبان قدرت  و تبلیغات خواهیم بود؟  تأثیر این رسانه‌ها بر کودکان و رشد ذهنی آن‌ها چیست؟

پاسخ به این سؤالات آسان نیست و مقابله با نفوذ بر رفتارهای بشر نیازمند انضباط فکری، تفکر انتقادی، انتخاب دقیق رسانه‌های اجتماعی که در آن فعالیت دارید، بازخواست این رسانه‌ها برای شفافیت در مورد الگوریتم‌های مورداستفاده و کسب اطلاعات به‌روز در مورد شیوه‌های نوین تبلیغاتی است تا شاید اختیار انتخاب‌های خودمان  را تا حدی حفظ کنیم.

 

عباس دهناد

بیشتر بخوانید

این بار هوش مصنوعی، پیشگوی بزرگ جام جهانی 2018 شده است مسابقات جام جهانی یکی از پرطرفدارترین رویدادهای ورزشی سراسر دنیاست که پیشگویی برنده نهایی این تورنومنت هم خود به موضوعی جالب تبدیل شده است. حتی عده زی...
آیا سرعت پیشرفت تکنولوژی بر قانون اثر دارد؟ اکثر قانون های موجود یک مشکل اساسی دارند.قانون‌ گذار زمان و تغییرات جوامع را در نظر نمی‌گیرد و بیشتر قوانین بعد از مدتی نیاز به بازبینی و یا فسخ کامل ...
زیبایی و فناوری در مسیر شکوفایی و تعالی، از زیبایی به‌عنوان یکی از نیازهای آدمی نام‌برده شده است. انسان زیبا شادتر هست و در طول زندگی با فرصت‌های رشد بیشتری رو به رو ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *