بازاریابی دهان به دهان چیست؟

زمان مطالعه: 1 دقیقه

تبلیغات و بازاریابی یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که برای موفقیت هر کسب و کاری باید انجام دهید؛ اما بازاریابی شیوه‌های مختلفی دارد که هر کدام در شرایط خاص، با هزینه‌های مختلف کارآیی دارند. یکی از روش‌های کاربردی بازاریابی، بازاریابی دهان به دهان است که در این مقاله قصد داریم آن را به طور کلی معرفی کنیم. با ویرامگ همراه باشید.

سایت ساز

فروشگاه اینترنتی و وب سایت خود را به سرعت با سایت ساز سی می پلاس بسازید

بازاریابی دهان به دهان چیست؟

یکی از قدیمی‌ترین اما پرکاربردترین روش‌های بازاریابی، بازاریابی دهان به دهان یا Word of Mouth Marketing است. این شیوه‌ را می‌توانیم به داستان یک کلاغ و چهل کلاغ تشبیه کنیم اما کلاغ‌های این داستان، مشتری‌های راضی شما هستند و به جای دروغ گفتن به بقیه، تجربه رضایت‌بخش خود از استفاده از محصول شما را با سایر افراد به اشتراک می‌گذارند.

آمارها نشان می‌دهد که این روش تبلیغاتی، به مراتب بیشتر از هر روش دیگری کارساز است زیرا حدود ۹۲ درصد مردم به پیشنهاد دوستان و خانواده خود بیشتر از تبلیغات اعتماد می‌کنند.

چطور بازاریابی دهان به دهان صورت می‌گیرد؟

در دو حالت ممکن است که برای یک کسب و کار این نوع بازاریابی اتفاق بیفتد، یکی این که به حدی کیفیت محصول و خدمات شما بالا باشد که مشتریان راضی، بدون اینکه هیچ منفعتی از طرف شما به دست بیاورند، از اعتبار خود برای شما تبلیغ کنند و محصولتان را به دیگران معرفی کنند، یک حالت دیگر مربوط به خود بیزنس است.

در حالت دوم این شما هستید که برای مشهور شدن برندتان هزینه می‌کنید و با به راه انداختن یک جریان، مانند یک جشنواره، مسابقه و…، افراد را به تبلیغ برای خودتان ترغیب می‌کنید. مثلا در حال حاضر اپلیکیشن‌های موفق بسیاری مانند اسنپ را داریم که از شما می‌خواهند اگر از سرویس آن‌ها راضی هستید، برنامه آن‌ها را به دیگران معرفی کنید و در ازای این معرفی، به شما (در این مثال سفر رایگان) هدیه می‌دهد.

بازاریابی دهان به دهان، یک تیغ دو لبه

همیشه هم این نوع بازاریابی برای سازمان موثر نیست و چه کسب و کارهایی که بر سر همین موضوع، تمام اعتبار خود را از دست داده‌اند. بنابراین اگر سرویس و خدمات و محصولات شما کیفیت خوبی نداشته باشد، همین توصیه منفی نسبت به برند شما، باعث می‌شود که مشتریان زیادی را از دست بدهید.

در مورد تبلیغ مشتریان فعلی شما، اگر خدمات با کیفیتی ارائه ندهید، کاری از دستتان برنمی‌آید؛ اما اگر می‌دانید کیفیت و سطح محصولات و خدماتتان در حد ایده‌آلی نیست، بهتر است از به راه انداختن جشنواره و مسابقه و… خودداری کنید.

شبکه‌های اجتماعی معادله را تغییر داده‌اند

اصل داستان بازاریابی دهان به دهان مربوط به معرفی کسب و کار از طریق صحبت افراد است. اگرچه در حال حاضر هنوز هم این روش به شیوه اولیه خود مرسوم است و افراد با صحبت کردن، محصولات را به هم معرفی می‌کنند؛ اما این روزها شبکه‌های اجتماعی همه چیز را دست خوش تغییر قرار داده‌اند. حتی در بازاریابی هم زمانی که پای شبکه اجتماعی به داستان باز می‌شود، WOMM به بازاریابی ویروسی تغییر شکل می‌دهد.

درواقع بازاریابی ویروسی همان بازاریابی دهان به دهان است اما در قالب شبکه‌های اجتماعی انجام می‌شود. به همین دلیل به هیچ عنوان نباید از شبکه‌های اجتماعی غافل شوید؛ بلکه باید هر روز فرصتی را صرف به اشتراک گذاری اطلاعاتی درباره محصولات و خدمات خود در انواع شبکه‌های اجتماعی کنید.

مزایا و معایب این روش بازاریابی

این شیوه بازاریابی یا هیچ هزینه‌ای برای شما ندارد و یا اینکه هزینه آن بسیار ناچیز است اما می‌تواند به سرعت به برند شما اعتبار ببخشد و باعث رشد سریع کسب و کار شما شود.

در کنار این مزایا، این روش اشکالاتی هم دارد. مهم‌ترین اشکال این است که شما هیچ کنترلی روی سخنان مشتریان خود ندارید بنابراین ممکن است صحبت‌های آن‌ها نه تنها مثبت نباشد، بلکه با تخریب کسب و کار شما، برندتان را به کلی نابود کند.

 

منبع: وبلاگ سی می پلاس

بیشتر بخوانید

HTTPS مهمترین فاکتور سئو در سال ۲۰۱۸ امنیت مهمترین مسئله‌‌ای است که برای کاربران دنیای اینترنت اهمیت دارد. گوگل هم به این مسئله توجه ویژه‌ای نشان داده است و به وب سایت‌هایی که امنیت بالات...
۴ ابزار رایگان و قدرتمند برای پیدا کردن کلمات کلیدی تولید محتوای ارزشمند کلید موفقیت هر وب سایتی است و در این تولید محتوا تعیین کلمات کلیدی مهمترین نقش را دارد. درواقع شاید محتوایی را ایجاد کنید که واقع...
معرفی و مقایسه بهترین سایت ساز های ایرانی این روزها که فضای مجازی بر زندگی همه ما تاثیر گذاشته است، نمی‌توانیم خودمان را از این شرایط دور کنیم و در دهکده تنهایی خود بمانیم. بلکه ما هم ناچاریم ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *