آلزایمر و راههای پیشگیری از آن

زمان مطالعه: 3 دقیقه

معمولا همه ما با مفهوم آلزایمر یا همان فراموشی آشنا هستیم و زمانی که این کلمه را می شنویم، ترس مواجه شدن با این بیماری را داریم. در توضیح کامل تر درباره این بیماری و یا عارضه باید بگوییم که آلزایمر یک بیماری پیشرونده زوال حافظه است که باعث کند شدن ذهن می شود.

سایت ساز

فروشگاه اینترنتی و وب سایت خود را به سرعت با سایت ساز سی می پلاس بسازید

با ویرامگ همراه باشید؛ شما را بیشتر با بیماری آلزایمر و راههای کند شدن روند پیشرفت این بیماری آشنا خواهیم کرد.

 

تخریب و مرگ سلول های مغزی و همچنین تخریب ارتباط بین آنها باعث کاهش دائم حافظه و عملکرد ذهنی می شود و در این حالت فرد مهارت های فکری و اجتماعی خودش را از دست می دهد که این اتفاق می تواند زندگی روزمره فرد را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

با توجه به این که هیچ درمانی برای بیماری آلزایمر وجود ندارد، از این رو قرار گرفتن هر چه سریع تر بیمار در شبکه خدمات حمایت کننده بسیار مهم است. اقدامات پزشکی فعلی برای بیماری آلزایمر و استراتژی های مدیریت آن می تواند به طور موقت علائم را بهبود بخشد .
به گفته بسیاری از دانشمندان وراثت، سبک زندگی و عوامل محیطی اصلی ترین علل ابتلا به الزایمر می باشند که به تدریج مغز را تحت تأثیر قرار می دهند.

درباره بیماری آلزایمر باید بگوییم که این بیماری موجب آسیب دیدن و مرگ سلول های مغزی می شود. که در این حالت اندازه مغز نیز کوچک تر می شود به این ترتیب هر چه سلول های مغزی بیشتری می میرند مغز نیز کوچک تر می شود.

از این رو زمانی که پزشک بافت مغز را زیر میکروسکوپ معاینه می کند، دو نوع بافت غیر طبیعی می بیند که نشانه آلزایمرند:

*  پلاک ها

* پیچ خوردگی ها

با توجه به این که این بیماری درمان قطعی ندارد؛ اما امروزه محققان روش های بسیار مناسبی را برای پیشگیری از این عارضه بیان کرده اند که ما در این بخش به ۹ روش پیشگیری مهم اشاره می کنیم:

 

۹ روش برای پیشگیری آلزایمر

تمرینات فکری

بهترین روش مطالعه روزانه و استفاده از بازی ها فکری است معمولا بازی هایی که ذهن را درگیر و به چالش می کشاند مثل حل جدول.

تمرینات بدنی

تاثیر ورزش بر سلامت جسم و روح بر کسی پوشیده نیست از این رو با انجام روزی ۳۰دقیقه ورزش می توان علاوه بر رفع این عرضه به سلامت قلب، ماهیچه ها و مغز کمک بسزایی کرد.

نوشیدن مایعات به اندازه ی کافی

شاید برایتان جالب باشد تا بدانید که، مهم ترین فاکتور متغیر برای از دست دادن حافظه دهیدراته شدن بدن یا همان کم آبی است. پس بهتر است تا به مقدار کافی مایعات بنوشید و از مصرف نوشیدنی های الکلی اجتناب کنید.

مراقبت های دارویی

بهتر است تا در مصرف دارو هایتان خودسرانه عمل نکنید و تماما کلیه داروهای تجویزی و غیر تجویزی زیر نظر پزشکتان صورت بگیرد زیرا ممکن است در بسیاری از موارد اختلال دارو ها با هم باعث گیجی، فراموشی و یا آسیب بلند مدت به حافظه شود.

رژیم غذایی سالم

استفاده از میوه و سبزیجات را در سبد غذایی خود داشته باشید و روزانه حداقل ۵ نوع میوه و سبزی تازه بخورید.

استفاده از مکمل فسفاتیدیل سرین Phosphatidylserine

ذر افرادی که در مراحل اولیه ی ابتلا به آلزایمر، هستند طبق گفته بسیاری از محققان استفاده از این مکمل سرعت پیشرفت بیماری را کاهش می دهد.

گوش دادن موسیقی لذت بخش و کار کردن بر روی دستگاه‌ های موسیقی

شادی و نشاط باعث افزایش عمر مغزمی شود. مغز با شنیدن موسیقی های لذت بخش بسیار فعال تر می شود. طبق تحقیقی که انجام شد، نشان داده شد افرادی که بر روی یکی از دستگاه‌های موسیقی کار می‌کردند، در انجام فعالیت‌های ذهنی، در مقایسه با دیگران بهتر بودند.

دورهمی های دوستانه و تماس با اقوام و دوستان

یکی از راه های جوان ماندن مغز داشتن ارتباط اجتماعی مستمر و نشاط آور است.  از این رو شرکت در مهمانی های دوستانه و انجام سرگرمی های مفید بسیار مناسب است.

خوردن ماهی

ماهی سرشار از فسفر است و می توان چنین گفت که ماهی اصلی ترین غذای مغز است. اما باید بگوییم که با توجه به آزمایشاتی که از افراد مختلف گرفته شد نتیجه اسکن مغزی نشان داد که افرادی که حداقل یک مرتبه در هفته ماهی کباب شده بر روی آتش مصرف می‌کنند این افراد از سایر افرادی که ماهی سرخ شده در روغن استفاده می کنند مغز سالم تر و جوان تری دارند زیرا از ماده خاکستری در نواحی کلیدی مغزشان، بهتر محافظت می ‌شود.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *