تخمه آفتابگردان خواص و مضرات آن

زمان مطالعه: 3 دقیقه

سایت ساز

فروشگاه اینترنتی و وب سایت خود را به سرعت با سایت ساز سی می پلاس بسازید

تماشای فیلم و سریال مورد علاقه یا یک فوتبال جذاب با تخمه آفتابگردان لذت بخش است؛ تخمه آفتابگردان به عنوان یک میان وعده و همچنین در سالادها، شیرینی ها و نان ها استفاده می شود. تخمه آفتابگردان با این که اندازه کوچکی دارد، اما سرشار از مواد معدنی، ویتامین ها و روغن های ضروری است و به حفظ عملکرد بهینه بدن کمک می کند و خواص زیادی برای سلامتی دارند.

در ادامه با وبرامگ همراه ما باشید؛ شما را با خواص و مضرات تخمه آفتابگردان آشنا می کنیم پس با ما باشید.

 

بیشتر بخوانید: سه روغن مفید برای سلامت را بشناسیم

گل آفتابگردان

تخمه آفتابگردان چیست؟

تخمه آفتابگردان میوه گل آفتابگردان است که در داخل سر گل آفتابگردان رشد می کند؛ قطر سر گل به حدود ۳۰ سانتی متر می رسد؛ از تخمه های آفتابگردان دو نوع بهره وری می شود، یکی تخمه هایی است که در خانه ها به عنوان آجیل و میان وعده مصرف می‌شود و دیگری گل هایی است که برای روغن گرفتن پرورش می دهند.

خود تخمه آفتابگردان نیز دارای دو نوع پوست سیاه و پوست سفید می باشد که روغن آفتابگردان را از نوع پوست سیاه آن می گیرند. در ادامه به خواص تخمه آفتابگردان می پردازیم؛ همراه ما باشید.

خواص تخمه آفتابگردان

منبع کامل منیزیم در تخمه آفتابگردان

۲۵ درصد ارزش غذایی منیزیم روزانه را می توانید با یک چهارم فنجان از تخمه آفتابگردان تامین کنید. مشکلات سیستم قلبی و عروقی، ایمنی و عصبی از کمبود منیزیم منجر می شوند. منیزیم می تواند از ماهیچه ها، قلب و مغز محافظت کند؛ لذا سیستم های ماهیچه ای و اسکلتی برای عملکرد بهینه به منیزیم نیاز دارند.

استفاده از تخمه آفتابگردان در سالاد

سلامتی تیروئید با تخمه آفتابگردان

سلنیوم ماده مغذی ضروری است که در تخمه آفتابگردان یافت می شود. مطالعات نشان می دهد که سلنیوم می تواند به کاهش تورم و قرمزی در بدن کمک کند. همچنین ‌ می تواند  در سوخت و ساز هورمون تیروئید نقش زیادی داشته باشد.

بهبود سلامت قلبی و عروقی با تخمه آفتابگردان

۶۰ درصد ارزش غذایی ویتامین E روزانه در یک چهارم فنجان تخمه آفتابگردان است. ویتامینE  نقش بسزایی در سلامتی قلب و عروق دارد، سلامتی آن ها را ارتقا می دهد و احتمال مرگ زودرس که در ارتباط با بیماری های قلبی و عروقی است کاهش می دهد.

حفظ سلامتی مغز و غشای سلول ها از دیگر خواص ویتامین E است. ویتامین E به لخته شدن خون کمک می کند؛ لذا هنگامی که زخمی می شوید به التیام آن سرعت می بخشد.

چربی غیر اشباع و پروتئین در تخمه آفتابگردان

از دیگر خواص تخمه آفتابگردان داشتن چربی های تکثیر نشده و چربی های چندگانه غیر اشباع است که باعث کاهش کلسترول مضر می شود. میزان چربی های غیر اشباع در تخمه آفتابگردان تقریباً ۹۰ درصد است.

علاوه بر این، پروتئین موجود در تخمه آفتابگردان به استحکام و ساخت عضلات و بافت های بدن کمک می کند. همراه ما باشید تا با خطرات مصرف بیش از حد و مضرات تخمه آفتابگردان آشنا شوید.

 

اضافه وزن با تخمه آفتابگردان

اضافه وزن ناخواسته در مصرف بیش از حد هر نوع ماده غذایی ایجاد می شود. ۱۷۵ کالری در ۲۸ تا ۳۰ گرم تخمه آفتابگردان تولید می شود که ۱۰ درصد آن را میزان کالری مجاز تشکیل می دهد. مصرف بیش از حد از این مقدار باعث می شود که در حدود ۸۷۵ کالری وارد بدن شود.

پس اگر فعالیت زیادی ندارید و نمی توانید مقدار کالری جذب شده را بسوزانید، آن ها به شکل چربی ذخیره می شوند و باعث افزایش وزن شما می شود.

جذب زیاد چربی اشباع

یکی دیگر از مضرات تخمه آفتابگردان، جذب بیش از حد چربی های اشباع است؛ همانطور که گفته شد تخمه آفتابگردان سرشار از چربی غیر اشباع چندگانه است که برای عملکرد قلب مفید هستند؛ در کنار چربی غیر اشباع، تخمه آفتابگردان منبع اسیدهای چرب است که مصرف زیاد تخمه آفتابگردان باعث می شود که کلسترول مضر افزایش یابد.

۷۵ کالری چربی اشباع در ۱۵۰ گرم تخمه آفتابگردان وجود دارد که بیش از میزان مجاز چربی اشباع شده روزانه است.

از دیگر مضرات مصرف بیش از حد  تخمه آفتابگردان می توان به جوش زدن صورت، افزایش فشار خون، مشکلات کلیوی و نمک فراوان تخمه ها اشاره نمود.

 

بیشتر بخوانید:  آب کرفس: با مصرف درست آب کرفس از هر بیماری به دور بمانید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *