پروبیوتیک ها

زمان مطالعه: 3 دقیقه

پروبیوتیک ها، نوعی از باکتری ها و مخمر ها می باشند که برای سلامتی دستگاه گوارش و در نتیجه سلامتی بدن مفید هستند.

سایت ساز

فروشگاه اینترنتی و وب سایت خود را به سرعت با سایت ساز سی می پلاس بسازید

شاید برایتان جالب باشد که بدانید، این تنها مغز نیست که نقش مراقبت از سلامت ذهن و روان را دارد؛ بلکه شکم نیز نقش موثری در این زمینه دارد. پژوهشگران دریافته اند که آنچه ما می خوریم می تواند در سلامت ذهن و روان و مشکلاتی از قبیل اضطراب و افسردگی نقش ایفا کند.

 

بیشتر بخوانید:  ۱۰ مورد از موثرترین روش‌های افزایش اشتها

 

رابطه میان گوارش و مغز، بحث تازه ای نیست اما این موضوع گاهی اوقات فراموش می شود. شواهد علمی نشان می دهند که مشکلات روده ای می توانند باعث بوجود آمدن یک سری بیماری های عصبی شوند.

 

با ویرامگ همراه باشید؛ در همین باره، قصد داریم شما را با پروبیوتیک ها بیشتر آشنا کنیم.

شاید شما هم از آن دسته افرادی باشید که تا نام باکتری را می شنوند به یاد بیماری بیفتند ولی باید بدانید که بدن ما پر از باکتری است و باکتری ها می توانند خوب یا بد باشند.

پروبیوتیک ها در دسته باکتری های مفید قرار می گیرند. این مواد به طور طبیعی در بدن ما وجود دارند، علاوه بر این که بعضی غذا ها و مکمل ها نیز دارای پروبیوتیک هستند.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ۱۰ نوشیدنی سبز برای لاغری

 

مصرف پروبیوتیک ها امروزه برای رفع مشکلات گوارشی توصیه می شود و به خاطر این شهرت، می توانید آن ها را در اکثر خوراکی از شکلات گرفته تا ماست بیابید. پروبیوتیک ها باکتری های مختلفی هستند که مزیت های زیادی دارند.

اما به طور کل می توان آن ها را به دو دسته تقسیم کرد، لاکتوباسیلوس و بیفیدوباکتریوم.

برای این که بدانید کدام یک از این دو نوع پروبیوتیک برای شما مفیدتر هستند با پزشکتان مشورت کنید.

لاکتوباسیلس، یکی از شناخته شده ترین نوع پروبیوتیک ها است. که می توان آن را در غذاهای تخمیر یافته و ماست یافت. زیرگونه های مختلف این نوع از پروبیوتیک ها می توانند به درمان اسهال کمک کنند و برای افرادی که توانایی هضم لاکتوز را ندارند مفید واقع شوند.

نوع دیگر پروبیوتیک ها که بیفیدیوباکتریوم نام دارد، بیشتر در محصولات لبنی وجود دارد و می تواند در کاهش عوارض سندروم روده تحریک پذیر موثر واقع شود.

 

باکتری های پروبیوتیک

پروبیوتیک ها چگونه عمل می کنند؟

پژوهشگران برای این که چگونگی عملکرد پروبیوتی ها را بیابند، پژوهش های زیادی انجام دادند. پروبیوتیک ها برای سود رساندن به شما از راه های زیادی استفاده می کنند. مثلا اگر به خاطر مصرف آنتی بیوتیک ها باکتری های خوب بدنتان را از دست بدهید، پروبیوتیک ها می توانند برای آن ها جایگزین مناسبی باشند.

پروبیوتیک ها همچنین می توانند باعث برقراری تعادل میان باکتری های خوب و بد شوند، تا بدنتان بتواند فعالیتش را به خوبی و به صورت نرمال به فعالیتش ادامه دهد. پروبیوتیک ها را غذا را در روده حرکت می دهند.

 

بیشتر بخوانید: ۷ واقعیت درباره ویتامین D

 

درباره خواصی که پروبیوتیک ها به بدن می رسانند همچنان آزمایش هایی در دست بررسی است که تاثیر این باکتری ها بر اندام های پوستی، اندام های دفع ادرار در زنان، حساسیت ها، سلامت دندان و سرماخوردگی را بررسی می کنند.

پروبیوتیک ها چه تاثیری بر حالات روحی روانی بدن دارند؟

شاید شما هم از دوستانتان شنیده باشید که پیش از آن که دچار بیماری های گوارشی شوند، دچار مشکلاتی مانند افسردگی یا اضطراب نبودند.

پژوهش ها نشان می دهد که رابطه شکم با مغز، رابطه ای دو طرفه است و ترکیب باکتری های شکمی نه تنها سلامت جسمانی را بهبود می بخشند بلکه می توانند بر عملکرد های روانی و سلامت مغز نیز تاثیر بگذارند.

 

بیشتر بخوانید: خواص ترب و استفاده از آن در درمان های خانگی

 

این پژوهش ها نشان می دهند که پروبیوتیک ها، اضطراب را کاهش می دهند. نوعی از بیفیدوباکتریوم، رفتار های اضطراب گونه را در موش هایی که به ورم روده مبتلا بوده اند کم کردند.

حقیقت ان است که همه اندام های عصبی ما در مغز قرار ندارند و بخشی از آن ها در اندام های شکمی نیز هستند.

یکی از این اعصاب، عصب تولید کننده سروتونین است، که در کنترل رفتار، افسردگی و خشونت نقش موثری دارد. شاید جالب باشد بدانید تولید این ماده در روده ها بیش از مغز است.

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *