ید چیست؟

زمان مطالعه: 3 دقیقه

ید یک عنصر شیمیایی است که برای رشد و سالم زیستی مورد نیاز است. اقیانوس یک مخزن غنی و طبیعی ید است. غذاهای دریایی و جلبک دریایی از غنی ترین منابع طبیعی غذایی ید هستند.

سایت ساز

فروشگاه اینترنتی و وب سایت خود را به سرعت با سایت ساز سی می پلاس بسازید

با ویرامگ همراه باشید، در این مقاله قصد داریم شما را با عوارض کمبود این عنصر مهم در بدن آشنا کنیم.

به چه مقدار ید نیاز دارم؟

بزرگسالان به طور کلی روزانه به حدود ۱۵۰ میکروگرم ید نیاز دارند، البته زنان باردار و شیرده به روزانه ۲۰۰ میکروگرم ید نیاز دارند. میزان نیاز کودکان و نوزادان به ید کمتر است. مصرف دو تا سه وعده غذای دریایی در هفته برای تأمین ید بدن اکثر مردم کافی است. محصولات حیوانی مانند تخم مرغ، گوشت و لبنیات مقادیر کافی ید برای بدن را فراهم می کنند. این مواد غذایی در بدن حیوانات با استفاده از خوراک دام های غنی از ید تامین می شوند. غذاهای گیاهی ید کمتری نسبت به غذاهای حیوانی دارند. البته میزان ید موجود در غذاهای گیاهی به غلظت ید در خاک هایی بستگی دارد که گیاه در آن رشد کرده است.

 

نقش ید در بدن چیست؟

ید به عنوان یک مواد اساسی برای ساخت هورمون های بدن مانند هورمون تیروئید است. این هورمون ها نقش مهمی در تنظیم مراحل مختلف متابولیکی دارد، به ویژه در بدن افرادی که در سن رشد هستند. در دوران کودکی، هورمون ها برای رشد طبیعی عقلی و جسمی ضروری هستند. علاوه تمام موارد ذکر شده، تاثیر هورمون های تیروئید برای رشد طبیعی کودک در دوران بارداری غیر قابل انکار بوده و از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین، خانم هایی که قصد بارداری دارند، باید از میزان مصرف ید شان در غذاهای مختلف آگاه باشند.

 کمبود ید در بدن چه پیامد هایی خواهد داشت؟

مصرف این مواد به صورت روزانه یا هفتگی توصیه می گردد. اگر این مواد به صورت روزانه مصرف شود تاثیر بهتری خواهد داشت، اما افرادی که قادر به دریافت ید کافی در مواد غذایی خود نیستند، ممکن است بیماری به نام “گواتر” یا همان غده تیروئید در گردن بگیرند. کمبود ید همچنین می تواند منجر به افزایش غیر طبیعی وزن، بی حالی، عدم تحمل سرما، افزایش کلسترول خون، کندی ذهنی و کاهش عملکرد قلب شود.

چندین منطقه از جهان وجود دارند که خاک هایشان میزان ید خیلی کمی داردف مانند کشور های استرالیا و نیوزیلند. تحقیقات اخیر نشان می دهد که کمبود ید خفیف ممکن است یک منجر به ایجاد یک مشکل گسترده باشد. تمامی نمک هایی که در خانه مصرف می شود باید نمک ید دار باشد. نمک ید دار یعنی نمکی که ید به آن اضافه شده باشد. توجه داشته باشید که نمک دریایی منبع بسیار ضعیفی از ید است.

 

 آیا می توان ید را از یک مکمل دارویی دریافت کنید؟ آیا این روش خطرناک است؟

مکمل ید ممکن است برای افرادی که غذای دریایی، گوشت حیوانات، محصولات حیوانی یا نمک ید دار مصرف نمی کنند، یا برای افرادی که نیاز به ید بیشتری دارند، مانند زنان باردار یا شیرده مناسب باشد. اگرچه بیشتر افراد می توانند ید را در طیف وسیعی از مواد غذایی خود دریافت کنند. ناگفته نماند که مصرف مقادیر بسیار زیادی از ید مثلا به میزان بالای ۱۰۰۰ میکروگرم در روز به طور بالقوه می تواند مضر باشد. توجه داشته باشید که فقط باید از مکمکل هایی استفاده نمیایید که برچسب ید دارند. قبل از شروع مصرف مکمل، حتما با پزشک خود مشورت کنید تا از نظر محتوای ید مناسب مکمل اطمینان حاصل کنید.

آیا ید به غیر از نمک در غذاهای دیگر وجود دارد؟

میزان فراوانی از ید در تحم مرغ، گوشت، ماهی ها و انواع غذاهای دریایی موجود است که می تواند تامین کننده ید بدن شما باشد. از آنجا که مقامات بهداشتی توصیه می کنند که مصرف نمک روزانه باید به حداقل میزان برسد، البته این توصیه تا حد زیادی برای کاهش خطر فشار خون بالای افراد مبتلا به فشار خون می باشد، مصرف ید در سایر غذاهای پرمصرف و دارای سلامتی گزینه مناسبی برای دریافت ید مورد نیاز بدن می باشد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *