۷ واقعیت درباره ویتامین D

زمان مطالعه: 3 دقیقه

کلسیرفول که به آن ویتامین D می گویند، یکی از عناصری است که بدن برای ادامه بقا به آن نیاز دارد. این ویتاین که محلول در چربی است می تواند به رشد و استحکام استخوان ها با برقرار کردن تعادل میان کلسیم و فسفر کمک کند.

سایت ساز

فروشگاه اینترنتی و وب سایت خود را به سرعت با سایت ساز سی می پلاس بسازید

 

بیشتر بخوانید: خواص چای زنجبیل و تاثیر آن بر کاهش وزن

 

پزشکان به ویتامین دی امید زیادی دارند. ویتامین D از واکنش پوست به نور خورشد، بعضی مواد غذایی و مکمل های غذایی به دست می آید. ویتامین دی می تواند در سرطان، بیماری های قلبی، افسردگی، تصلب چندگانه و… موثر واقع شود.

با ویرامگ همراه باشید؛ در ادمه قصد داریم ۷ واقعیت درباره ویتامین D را معرفی کنیم.

 

۱- ویتامین D و سلامت استخوان ها

ویتامین D، برای حفظ سلامت استخوان ها در تمام طول زندگی نیاز است. این ویتامین جذب کلسیم در بدن را آسان تر می کند. برای افراد سالخورده و مسن، وجود ویتامین D، از ترد و شکننده شدن استخوان ها جلوگیری می کند.

مصرف ویتامین دی در کودکان الزامی است، چرا که از نرمی استخوان، پرانتزی شدن پاها و صدا دادن زانو ها پیشگیری می کند.

۲- ویتامین D و ام اس ( MS )

ظاهرا آمار حاکی از این است که ام اس در مناطقی که از استوای آفتابی دور هستند بیشتر است. محققین همیشه به ارتباط میان میزان ویتامین دی و ناهنجاری های خود ایمنی مشکوک بودند، تا این که یک سر نخ جدید از این موضوع به دست آوردند و آن این بود که نقص یک نوع ژن نادر می تواند سطح ویتامی دی بدن را پایین بیاورد و خطر ابتلا به ام اس را بالا ببرد.

 

بیشتر بخوانید: خواص سیاه دانه

 

۳- ویتامین D و دیابت

با اتکا به آمار و ارقام می توان گفت، سطح ویتامین دی و دیابت نوع دو، یک نوع ارتباطی با هم دارند. دیابت یکی از بیماری های مربوط به قندخون است. البته هنوز با شواهد و دلایل کافی برای پزشکان محرز نشده است که ویتامین دی می تواند دیابت را بهبود ببخشد تا برای بیماران دیابت، مکمل ویتامین دی تجویز کنند.

۴- ویتامین D و کاهش وزن

میزان ویتامین دی در خون کسانی که اضافه وزن دارند و چاق هستند پایین تر از دیگر افراد است. چربی بدن باعث به دام افتادن ویتامین دی می شود و آن را از دسترس بدن خارج می کند. این که علت پایین آمدن ویتامین دی واقعا خود چاقی است یا عوامل دیگری نیز در آن دخیل هستند.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ۱۰ نوشیدنی سبز برای لاغری

 

۵- ویتامین D و افسردگی

سطح ویتامین دی می تواند در کارایی مغز تاثیر گذار باشد. تحقیقات نوید بخشی در این باره نشان می دهد که بالا بردن سطح ویتامین دی در بدن می تواند علائم افسردگی خفیف را کاهش دهد. اما این موضوع هنوز به طور قطعی اثبات نشده است و نتایج تحقیقات های گوناگون همچنان در حال بررسی است.

۶- ویتامین D و نور خورشید

وقتی خورشید مستقیما روی پوست برهنه می تابد، بدن از آن ویتامین دی می سازد. این روش اصلی ترین روش طبیعی است که بدن توسط آن ویتامین دی تولید می کند. افرادی که پوستشان سفید است با ۵ تا ۱۰ دقیقه قرار گرفتن در معرض نور خورشید به صورت روزانه، می توانند ویتامین دی مورد نیاز بدنشان را به دست بیاورند. افرادی که پوست تیره تری دارند نمی توانند بهره چندانی از نور آفتاب ببرند و باید به مکمل های غذایی و دارویی روی بیاورند.

۷- علائم کمبود ویتامین D

اکثر افرادی که کمبود ویتامین دی دارند از این موضوع بی خبرند چرا که علائمی برایشان ظاهر نمی شود. کمبود شدید این ویتامین در بزرگسالان می تواند به نرم شدن استخوان ها منجر شود. علائم دیگر کمبود شدید ویتامین دی در کودکان، پرانتزی شدن پاها و ایجاد علائم نرمی استخوان شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *