۱۲ آنتی اکسیدان غذایی

زمان مطالعه: 5 دقیقه

آنتی اکسیدان ها، عناصری هستند که در بدن انسان و بسیاری از مواد غذایی وجود دارند. مهم ترین ویژگی آنتی اکسیدان ها، محافظت از سلول ها در برابر رادیکال های آزاد است.

سایت ساز

فروشگاه اینترنتی و وب سایت خود را به سرعت با سایت ساز سی می پلاس بسازید

جمع شدن رادیکال های آزاد باعث بوجود آمدن حالتی به نام تنش اکسایشی می شوند، این حالت می تواند به سلول ها و ساختار DNA در بدن آسیب بزند. اگر این تنش اکسایشی در بدن مزمن شود می تواند بیماری های دیگری از جمله سرطان، دیابت نوع ۲ و بیماری های قلبی شود.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ۱۰ نوشیدنی سبز برای لاغری

 

داشتن رژیم غذایی سال می تواند سطح آنتی اکسیدان های موجود در خون را بالا نگه دارد و از بوجود آمدن تنش اکسایشی در بدن پیشگیری کند.

با ویرامگ همراه باشید؛ در ادامه این مقاله قصد داریم تعدادی از مواد غذایی که حاوی آنتی اکسیدان زیادی هستند را نام ببرید.

 

۱- شکلات تیره یک آنتی اکسیدان غذایی خوشمزه

شکلات تیره، بر خلاف شکلات معمولی دارای میزان کاکائوی زیادی است و در نتیجه حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان و دیگر مواد مغذی است.

آنالیز FRAP، نشان داده است که هر صد گرم شکلات تلخ ۱۵ میلی مول آنتی اکسیدان دارد که مقدار آن از آنتی اکسیدان های بلوبری و تمشک هم بیشتر است.

آنتی اکسیدان موجود در شکلات تلخ میزان التهابات بدن را کاهش می دهد و خطر بروز بیماری های قلبی را پایین می آورد.

مطالعات نشان داده است که مصرف شکلات تلخ احتمالا به خاطر بالا بردن سطح آنتی اکسیدان، سطح کلسترول خوب و جلوگیری از اکسید شدن کلسترول بد خطر حمله های قلبی را کاهش می دهد.

 

گردوی آمریکایی آنتی اکسیدان غذایی مقوی

۲- گردوی آمریکایی آنتی اکسیدان غذایی مقوی

یکی از انواع گردو های بومی آمریکای جنوبی و مکزیک، گردوی آمریکایی است. گردوی آمریکایی حاوی چربی های مختلف، مواد معدنی مفید و از همه مهم تر میزان زیادی آنتی اکسیدان است.

در هر صد گرم گردوی آمریکایی ۱۰٫۶ میلی مول آنتی اکسیدان وجود دارد. برخی پژوهش ها اثبات کرده اند، کسانی که روزی ۲۰ کالری از این گردو دریافت می کنند، سطح آنتی اکسیدان خونشان بالا می رود و میزان کلسترول بد خونشان پایین می آید.

 

۳- بلوبری

بلوبری دارای کالری کمی است، اما حاوی مقدار قابل توجهی مواد مغذی و آنتی اکسیدان است.

آنالیز FRAP نشان می دهد که در هر صد گرم بلوبری ۹٫۲ میلی مول آنتی اکسیدان وجود دارد. پژوهشگران آزمایش هایی بر روی حیوانات انجام داده اند که طی آن ها نشان داده شد مصرف بلوبری باعث به تاخیر افتادن زوال عقل ناشی از بالا رفتن سن می شود.

 

۴- توت فرنگی

توت فرنگی ها، علاوه بر طعم دلپذیر و ظاهر زیبایشان منبعی سرشار از ویتامین ث و آنتی اکسیدان هستند.

در هر صد گرم توت فرنگی ۵٫۴ میلی مول، آنتی اکسیدان وجود دارند. علت قرمزی رنگ توت فرنگی به خاطر وجود آنتی اکسیدانی به نام آنتوسیانین است. هر چه آنتوسیانین توت فرنگی بیشتر باشد، رنگ آن به قرمز روشن نزدیک تر می شود.

آنتوسیانین می تواند خطر بیماری های قلبی و سطح کلسترول بد را پایین می آورد.

 

 

۵- آرتیشو یا کنگرفرنگی

 آرتیشو نام غنچه گیاه بومی مناطق اروپای جنوبی و سواحل مدیترانه است. از گذشته مردم برای درمان یرقان از برگ های این گیاه استفاده می کردند.

در هر صد گرم از کنگر فرنگی ۴٫۷ میلی مول آنتی اکسیدان موجود است. علاوه بر آن این سبزی غنی از مواد معدنی و فیبر است. آنتی اکسیدان موجود در کنگر فرنگی می تواند خطر سرطان، دیابت نوع ۲ و بیماری های قلبی را کاهش دهد.

 

۶- گوجی بری

گوجی بری از نظر ظاهری به دیگر میوه های خانواده بری شبیه است. اگر این میوه خشک شود؛ تبدیل به یکی از چربی سوز ترین مواد طبیعی دنیا خواهد شد. غنی از ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان است.  در هر صد گرم گوجی بری ۴٫۳ میلی مول آنتی اکسیدان وجود دارد که می تواند خطر بیماری های قلبی و سرطان را کاهش دهد.

۷- تمشک

تمشک که معمولا به خاطر رنگ و طعمش در تهیه شیرینی و دسر استفاده می شود. یک منبع غنی از ویتامین ث، فیبر، منگنز و به ویژه آنتی اکسیدان است. آنالیز FRAP نشان می دهد که در هر صد گرم تمشک، ۳٫۵ میلی مول آنتی اکسیدان موجود است.

پژوهش ها نشان می دهد که با خوردن تمشک به صورت مستمر خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سرطان کاهش میابد.

۸- کلم کالی (کلم برگ)

کلم برگ یک عضو از خانواده سبزیجات چلیپایی است که به عنوان کلم پیچ و کلم برگ کاشته می شوند.

این سبزی بسیار مغذی است و حاوی ویتامین K، A، C و همینطور دارای مقدار معقول آنتی اکسیدان است. در هر صد گرم از کلم برگ، ۲٫۷ میلی مول آنتی اکسیدان وجود دارد.

 

۹- کلم قرمز

کلم قرمز که به آن کلم بنفش هم می گویند. دارای مود مغذی ارزشمندی از جمله انواع ویتامین ها، مواد مغذی و آنتی اکسیدان است. در هر صد گرم کلم قرمز، ۲٫۲ میلی مول آنتی اکسیدان وجود دارد.

کلم قرمز حاوی آنتوسیانین است که می تواند باعث کاهش التهابات بدن شود و در برابر بیماری های قلبی و ابتلا به سرطان مقاومت بدن را افزایش می دهد.

۱۰- انواع لوبیا

لوبیا ها در هر صد گرم ۲ میلی مول آنتی اکسیدان دارند. علاوه بر آنتی اکسیدان، لوبیا حاوی فیبر زیادی نیز هست که به وضعیت گوارش بهبود می بخشد.

نام آنتی اکسیدان لوبیا کَمفِرول است که برای سلامتی فواید زیادی دارد. از جمله آن ها می توان به کاهش التهابات مزمن، کاهش پیشرفت سرطان های سینه، مثانه و کبد اشاره کرد.

البته هنوز در این باره فقط در حوزه حیوانی تحقیقات شده است و در حوزه انسانی به تحقیقات بیشتری نیاز دارد.

 

۱۱- چغندر

انواع چغندر منبع غنی از فیبر، پتاسیم، آهن، فولات و آنتی اکسیدان می باشند.

در هر صد گرم چغندر تقریبا ۱٫۷ میلی مول آنتی اکسیدان وجود دارد. وجود همین ماده است که رنگ انواع چغندر را مایل به سرخ می کند. آنتی اکسیدان چغندر بتالین نام دارد و با خواص سلامت بخش آن مرتبط است.

 

۱۲- اسفناج

یکی از سبزیجات که خاصیت فراوانی دارد و می توان آن را به آسانی در برنامه غذایی روزانه قرار داد اسفناج است.

اسفناج علی رغم این که کالری کمی دارد دارای انواع ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان است. در هر صد گرم اسفناج ۰٫۹ میلی مول آنتی اکسیدان وجود دارد. علاوه بر این، اسفناج حاوی مقدار زیادی لوتئین و زاکسانتین است که می توانند چشم ها  را در برابر موج های خطرناک مقاوم کنند.

 

بیشتر بخوانید

رژیم لاغری و نکات طلایی در مورد آن روزانه مقالات زیادی در مورد رژیم لاغری در سطح اینترنت منتشر می‌شود و تقریبا همه‌ی آن‌ها در مورد نحوه‌ی کاهش وزن و رژیم لاغری مناسب و تناسب اندام و موا...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *