معرفی کتاب “پایان نامه”

پایان نامه نام یک کتاب است. اولین کتاب نوشته شده در سبک نمادگرایی جادویی؛ سبکی که با نمادهای عجیب و فضاسازی های مبهم شناخته می شوند. پدر این سبک و نویسنده کتاب درباره نمادگرایی جادویی می گوید (انگار وارد جنگلی پر از درختان گوناگون شده باشی و حس های مختلفی را تجربه بکنی. هر حیوانی که میبینی یک نماد است).

سایت ساز

فروشگاه اینترنتی و وب سایت خود را به سرعت با سایت ساز سی می پلاس بسازید

نمادگرایی جادویی سبک ادبی مختص به ایران است. لفظ این سبک برای اولین بار در مقدمه کتاب پایان نامه مطرح شد و پس از آن میان شاعران رواج یافت. نام انگلیسی این سبک مجیکال سمبلیسم می باشد. سبک ها در گرو فرهنگی که در جامه موجود است به وجود می آیند. نمادگرایی جادویی هم به تبعیت از این اصل با فرهنگ ایرانی-اسلامی پیوند های مستحکمی دارد.

نمادگرایی جادویی در استفاده از نماد با مکتب اروپایی سمبلیسم مشترک است اما در این ویژگی مشترک نیز استثناء هایی وجود دارد؛ از جمله این موارد این است که نمادگرایی جادویی از نمادهایی استفاده می کند که تا به حال استفاده نشده اند. اساطیر نیز بخش جدا ناپذیر از این سبک است. اسطوره های مختلف جهان به وفور در این سبک یافت می شود به همین دلیل تسلط بر اساطیر موجب فهم متون می گردد.

فلسفه و نمادگرایی جادویی

در نمادگرایی جادویی فلسفه جایگاه ویژه ای دارد. گاه اصول فلسفی در لابه لای نمادها گم می شوند که خواننده تیز بین می تواند آن ها را تشخیص دهد.در همه فصول کتاب به خردورزی اشاره شده است و عقل عنصر تاثیر گذاری در زندگی شناخته می شود.

 

تاریخ و نمادگرایی جادویی

در این مکتب به علم تاریخ و عبرت از سرگذشت پیشینیان اشاره های کوتاهی شده است. مثلا درفصل بیست و چهارم کتاب نوشته شده است ((و در تفکر خویش..تاریخ اولین اموزگارت باشد..و خود شناسی دومین آن..از هم جدا نمی شوند.. مگر تعصب به خوبی و بدی را از بین ببرند..و با هم جفت نمی شوند..مگر با چهره ای پوشیده نزد تو آیند..)) مثال های بسیاری وجود دارد که توجه ویژه این سبک را به علم تاریخ نشان می دهد.

 

مشکلات آینده بشر

مشکلاتی که برای انسان به وجود می آید بیشتر اوقات حاصل عمل خود اوست.پایان نامه همه انسان های جهان را مخاطب خود قرار داده و مشکلات آینده را برای انسان گوشزد می کند. مشکلاتی که در استفاده نادرست از تکنولوژی دامنگیر انسان می شود.از بیماری ها و مرگ ها یا از دور شدن انسان از ارزش های والای انسانی.

در کتاب پایان نامه بدین نکته نیز اشاره شده است که انسان با علم تجربی صرف به خداوند نمی رسد و برای کسانی که خدا را انکار کرده اند پاسخ های مناسبی ارائه می دهد.در فصل سی و هشتم از کتاب درباره انسان هایی که هر دم در منجلاب فساد گرفتار می شوند نوشته شده است ((برای سایه فرقی نمی کند تو که هستی..اگر چه شبیه توست..خواستند سایه ای نداشته باشند..پس همیشه در تاریکی قدم برداشتند..در شکنجه گاه عالم..که ابزار هایش سر انسان را بگیرند..و نگهبانانش دستان او را..و این انسان است که همچنان..به گذشته ها مغرور است..به معلم خود..به پدر خود..))

جامعه شناسی و نمادگرایی جادویی

جامعه شناسی مطرح شده در مکتب مجیکال سمبلیسم جامعه شناسی حسی-تجربی نیست. نمادگرایی جادویی با توجه به مفاهیم انسانی و دینی به ترویج خود می پردازد و از تمام ظرفیت های اخلاقی بهره می گیرد.این سبک در این که بر پایه مفاهیم دینی و اخلاقی معنا می شود،از مکاتب ادبی اروپایی فاصله می گیرد.

 

تمثیل جالب درباره توجه به علم

در فصل چهلم کتاب در باب توجه به علم و دانش آمده است ((دانش میان مردمان به دریایی کم عمق پخش شود..و آنگاه که دریا ها به هم بپیوندند..میانشان جنگ های بسیاری افتد..این در حالی است که خردمندان از دانش رودخانه ای عمیق ساخته اند..و برای همیشه درون آن شنا می کنند..و این چنین خدا را می یابند..))

 

توجه به حقوق همه انسان ها

سبک مجیکال سمبلیسم توجه به حقوق همه انسان ها را سرلوحه خود قرار داده و برتری نژادی را درست نمی داند.کتاب به صراحت سفید یا سیاه بودن رنگ پوست را ارزش نمی داند بلکه از انسان هایی که چنین تفکر دارند انتقاد می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *