مکاتب ادبی (بخش ۲)

رئالیسم  (Realisme) واقع گرایی

رئالیسم از ریشه لاتینی Realis آمده است، از ماده Rerrum یعنی شیئی که آن را می‌توان واقعی و صاحب شیئیت (چیزمندی) ترجمه کرد. یعنی هرچه که به شیئی و پدیده‌های واقعی مستقل از ذهن ما تکیه کند و آن را ملاک قرار دهد.

سایت ساز

فروشگاه اینترنتی و وب سایت خود را به سرعت با سایت ساز سی می پلاس بسازید

مکتب رئالیسم نقطه ی مقابل مکتب آرماتن گرایی ( ایده آلیسم ) است که وجود جهان خارجی را نفی کرده و همه چیز را تصورات و خیالات ذهنی می داند.

رئالیسم مکتبی است که بر بیان واقعیت ها و زندگانی، همان گونه که هست، تکیه دارد. به بررسی دقیق رفتارهای آدمیان، حالت های روحی آنان ، محرومیت ها و بیرحمی ها و فساد جامعه می پردازد و علت های آن ها را بیان می کند. بالزاک نویسنده فرانسوی، تولستوی نویسنده روسی، دیکنز نویسنده انگلیسی، از پیشگامان این سبک بوده اند. مکتب رئالیسم در نیمه دوم سده ی نوزدهم میلادی پدید آمد.
رئالیسم به معنای واقعیت عینی ، بدون خوشایند گری و احساساتی گری است. این جنبش در تقابل با آرمان گرایی (ایده آلیسم)،  نئوکلاسیسم و در جریان انقلاب صنعتی فرانسه پدید آمده است و هدف هنرمندان این جنبش ، بیان واقعیت مطلق است.

رئالیسم به اصالت واقعیت و به وجود جهان خارج و مستقل از ادراک انسان باور دارد.
ایده آلیست ها همه ی موجودات و آن چه را که انسان در جهان درک می کند، تصورات ذهنی و وابسته به ذهن انسان می دانند و معتقدند که اگر من که همه چیز را ادراک می کنم نباشم، دیگر نمی توان گفت که چیزی هست. در حالی که به باور رئالیستی، اگر انسان ها نیز از میان بروند، جهان خارج همچنان وجود خواهد داشت. به طور کلی یک رئالیست، موجودات جهان خارج را واقعی و دارای وجودی مستقل از ذهن انسان می داند.

 

نمادگرایی جادویی (مجیکال سمبلیسم)

یکی از عمده ترین تفاوت های این مکتب استفاده از نماد های دور از ذهن و جدید می باشد که سبب دیرفهمی متون میشود.بسیاری از صاحب نظران و نویسندگان معتقد اند که این مکتب فکر و ذهن خواننده را در خود جادو کرده و او را میان واقعیت و افسانه رها می کند.زبان این سبک در اغلب موارد قدیمی می باشد.

باید از هر دانشی برای فهم متون استفاده کرد؛این همان باوری است که نویسندگان این سبک به آن اعتقاد راسخ دارند.

در هر نوشته ای از این سبک و به ویژه در کتاب پایان نامه میتوان فضاسازی را به وفور مشاهده کرد.سعید مبیّن شهیر درباره این سبک می گوید((فکر نویسنده باید سرد اما بیدار کننده باشد اما به گونه ای که صمیمیت را در ارتباط خواننده با نوشته حفظ کند))مکتب نمادگرایی بر این باور است که حتما لازم نیست مانند سبک نمادگرایی به همه چیز بدبین بود.باید واقع گرا بود اما آن را با خیال بیان کرد.کتاب پایان نامه به عنوان اولین کتاب در مکتب مجیکال سمبولیسم کتابی بلیغ و تا حدی فصیح است.ایجاز این کتاب  بسیار زیاد است و این باعث دیرفهمی کتاب می شود.از طرفی فکر خواننده را به چالش می کشد.

فوویسم

فوویسم مکتبی فرانسوی در زمینه ی نقاشی است که در آغاز سده ی ۲۰ پدیدار شد.

سبک فوویسم بهره گیری جسورانه و نا متعارف از رنگ های خشن است که در قرن بیستم در فرانسه ، توسط هنری ماتیس ، مانگن و مارکه ایجاد شد . هنرمندان این سبک با تلفیق اصول امپرسیونیسم و سمبولیسم و طراحی دقیق و با استفاده از رنگ های کریه ، پرشور ، غیر واقعی و نامتعارف آثار خود را می آفریدند.در صورتی که این رنگ های غیر منطقی از نقاشی های این سبک حذف شود و رنگ های منطقی جایگزین آن گردد، نقاشی ناتورالیسم یا رئالیسم ایجاد می شود.

هنرمندان برجسته ی این سبک هنری ماتیس ، آندره د ِرَن ، ولامینگ ، ژرژروئو ، مانگن و مارکه هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *